08 mei 2015

Waar ben je van?

Waar ben je er een van? Een volstrekt normale vraag in een dorp zoals waar ik woon.
Tegelijkertijd zijn er zoveel 'vans'.
Je bent 'van je ouders'
Je hoort wel of niet bij een partner
Je bent 'vanuit een woonplaats'
Je bent 'van een werkgever'

Maar je bent ook 'van jezelf''. Tenminste, dat ben je vaak.

Hier schrijf schreef ik veel over mijn werk en over wat me daarin opviel. In de afgelopen jaren schreef ik daar minder en minder.
Er is een duidelijk verschil tussen mijzelf een paar jaar terug en nu.

Maar als je te maken krijgt met een depressie is alles niet meer zo vanzelfsprekend.
Want die depressie..
Is die nu 'van jou' of niet? En als je minder werkt, maakt dat je ook minder waardevol? Wat vertel je wel en niet over je ziekte. Hoe lang 'mag' je ziek zijn en hoe ga je om met het vacuĆ¼m dat de ontijdigheid van een ziekte met zich meebrengt.

Een depressie en een stressstoornis; ik ben ze niet, maar ik heb ze wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten